6 způsobů jak pomoci svému týmu předcházet stresu

Stres, úzkost a vyhoření. Všichni se jim chceme vyhnout. Snažíme se ale pomoci i druhým, aby jim nemuseli čelit? Jste-li manažeři a máte svůj tým lidí, přemýšleli jste někdy nad tím, jak svým podřízeným pomoci předcházet těmto nežádoucím stavům?

Richard Fernandez ve svém článku popisuje dostupné způsoby, jak mohou manažeři pomoci svým lidem zvládat stres, vyhoření anebo ztrátu nadšení pro práci. Do svých rad promítá své dvacetileté zkušenosti z vedení vzdělávání a rozvoje zaměstnanců ve firmách jako je např. Google a eBay.

1464.jpeg

1. Naučte se zdravě žít a podpořte v tom i svůj tým.

Stres může být nakažlivý. Jeho množství u zaměstnanců neustále stoupá. Co s tím? Nakažlivá je nejen špatná nálada, ale naštěstí i ta dobrá. Naučte se zdravě žít a pomozte i svému týmu najít aktivity, které podpoří jejich duševní i psychické zdraví.  

  • Podpořte osobnostní rozvoj svůj i svého týmu (např. trénování pozornosti anebo psychické odolnosti).
  • Vyhraňte si čas na sport anebo jiné pohybové aktivity (např.schůze za chůze) a umožněte to i svému týmu.
  • Myslete ve svých plánech na časové rezervy, aby vaši zaměstnanci mohli pracovat ve zvládnutelném tempu a ne pod zbytečně velkým tlakem kvůli šibeničním termínům.

2. Zaveďte zákaz práce v určité hodiny a dny.

Pracovní prostředí, které vyžaduje naši neustálou přítomnost (osobní, on-line, telefonickou) snižuje produktivitu, utlumuje kreativitu a dělá lidi nešťastnými (McKinsey 2011).

Zaměstnanci neumí přestat myslet na svou práci ani ve svém volném čase.

Kultura vysokého pracovního výkonu vyžaduje od zaměstnanců neustále soustředění. Mnoho organizací si ale neuvědomuje, že toho není možné dosáhnout, pokud zaměstnanci budou nuceni (ať už napřímo anebo firemní kulturou) být na příjmu ve dne, v noci, doma, na dovolené, atp. Je třeba také myslet na čas potřebný k regeneraci. Dokonce i ti nejlepší atleti a ty nejlepší týmy mají svůj vyhraněný čas na odpočinek.

  • Řekněte svým lidem, v jakých konkrétních časech a dnech očekáváte, že budou pracovat (ať už z kanceláře anebo jakéhokoliv jiného místa).
  • Nezapomeňte jim také říct, kdy pracovat nebudou (např žádné emaily po 20h a o víkendu).
  • Jděte vždy příkladem.

3. Procvičujte mozkové závity.

Procvičováním pozornosti můžete systematicky trénovat svůj mozek a vytvořit si užitečné mentální zvyklosti podporující odolnost a produktivitu v práci i v soukromém životě (neurovědecký výzkum).

Týmy trénující svou mysl lépe spolupracují, zvládají stres a udržují si stabilní pracovní výkonnost (Wisdomlabs).

Nemusíte být odborníkem na trénování pozornosti. Internet v dnešní době nabízí mnoho dostupných nástrojů na procvičování meditace, paměti, všímavosti a dalších. Vyzkoušejte např. následující aktivity:

  • Porovnávání dvou téměř stejných obrázků a hledání rozdílů mezi nimi (např. ZDE).
  • Vyhledávání určitého podnětu na obrázku s velkým množstvím podnětů (např. hra “Kde je Valdo?”).
  • Zrcadlové psaní (pomocí zrcátka pište tak, aby bylo vaše písmo v zrcátku čitelné po jeho přiložení k papíru).

4. Řekněte svým lidem, ať se vždy věnují pouze jednomu úkolu.

Lidé neumí kvalitně pracovat na dvou věcech zároveň.

Práce na více úkolech najednou (“multitasking”) většinou zvojnásobuje čas potřebný k jejich splnění a také počet chyb v nich udělaných. (JoAnn Deak, Ph.D)

Lidé podávají nejlepší výkony právě když pracují na více úkolech postupně za sebou, nikoliv najednou.

  • Jasně stanovte priority plněných úkolů.
  • Určete termíny, které se nepřekrývají.
  • Nezaměňujte pojem “urgentní” s pojmem “důležité”.

5. Najděte oddychový čas během dne a v rámci roku.

Manažeři by si měli uvědomit, že práce není maraton, ale série sprintů, mezi kterými je potřeba si dát oddychový čas. (Tony Schwartz, autor a konzultant)

Přístup k práci, kdy jsme na příjmu všude a pořád, vede k nežádanému stavu neustálé částečné pozornosti. (Linda Stone, Microsoft)

Myslete na to, že každý potřebuje pauzu. Umožněte svým lidem odpočívat a nabírat sílu během tzv. okurkové sezóny anebo prostě v období, kdy máte méně shonu. Pokud žádné takové období u vás není, snažte se ho vytvořit. Nejde o to, kolik času lidé tráví v kanceláři, ale o to, kolik hodnotné práce jsou schopni udělat v čase, kdy pracují.

  • Přestaňte kontrolovat, kolik času kdo tráví v kanceláři.
  • Pomozte lidem zorganizovat si práci tak, aby v čase, kdy pracují, podávali 100% výkony.
  • Zkuste zavést např. pravidlo 90min koncentrované práce, 10min odpočinku.
  • Jděte příkladem.

6. Trénujte svou empatii a mějte pochopení.

Největší vliv na profitabilitu a produktivitu organizace má schopnost lídrů věnovat více času a úsilí rozvoji a odměňování lidí; přijímat zpětnou vazbu (včetně té kritické); podporovat spolupráci; porozumět tomu, co lidi motivuje, v co doufají; pomoci lidem vydat ze sebe to nejlepší (University of South Wales).

Empatie a pochopení výrazně zvyšují výkon zaměstnanců, jejich angažovanost a také profitabilitu podniku (University of South Wales).

Článek, ze kterého jsme čerpali si můžet přečíst zde.

Být na druhé hodný a milý nás nic nestojí a naopak nám to může mnoho přinést.

  • Zaměřte se na vylepšení svých mentálních a emocionálních dovedností.

Sečteno a podtrženo, osobní rozvoj pomáhá nejen jednotlivcům, ale i celému týmu dlouhodobě podávat lepší výsledky a posilovat angažovanost. Cítit se v práci dobře a pomáhat k tomu i druhým není jenom vzdálenou ideou, nýbrž základním stavebním kamenem vysoce výkonného týmu.

Získejte zdarma ebook "Behaviorální přístup k prodeji"

Přihlaste se a dostávejte zdarma všechny nové příspěvky v blogu

Přihlaste se k odběru nových pozic